Het woord coaching wordt heel makkelijk in de mond genomen. Er zijn sportcoaches, life coaches, kleurencoaches, burnout coaches , business coaches;..
In onze buurlanden is het hebben van een life coach een algemeen goed. Als je met iets zit, hoe klein of groot ook, dan ga je even langs bij je coach om dat door te praten en tot nieuwe inzichten te komen. Bij ons, ligt hier nog steeds een enorme schaduw op. Je gaat toch je problemen niet open bloot gaan bespreken met een wildvreemde. Of ik los het zelf wel op. Ik heb altijd mijn plan getrokken, ik kom er nu ook wel uit.
Ik vind het heel vreemd dat hier nog zo een drempel op staat.
Coaching wordt heel vaak misbegrepen. Je hoeft niet zwaar in de problemen te zitten om lang te gaan bij een coach. Een coach gaat in gesprek met jou en zoekt oplossingen zodat er beweging komt in een situatie waarin je vast gelopen bent.
Maar wat is dat nu coaching?
Coachen is een specifieke manier van begeleiden waarbij bepaalde doelen gemakkelijker en sneller gerealiseerd zullen worden. Dit gebeurt meestal onder leiding van een coach. De coach ondersteunt het leerproces van de coachee (de leerling). Dit houdt in dat de coach helpt bij het stellen van doelen en het behalen ervan.
Een coach is een klankbord. Een coach stelt vragen en helpt je om nieuwe inzichten te verwerven rond een bepaald probleemstelling. Een coach is oplossingsgericht en gaat door middel van coachingtechnieken een aantal oplossingen aanwakkeren. Een coach helpt zijn coachee om met die oplossingen aan de slag te gaan. Een coach brengt beweging in een situatie die is vastgelopen.
Een coach geeft geen advies
Een coach gaat geen advies geven of oplossingen aanreiken.
Wanneer je toch oplossingen gaat geven dan ben je aan het adviseren.
Het grote verschil tussen een coach en een consultant of adviseur is dat een coach GEEN oplossingen aanreikt. Een coach gaat vragen stellen en en de coaches stimuleren om zelf oplossingen te bedenken.
Veel coaches geven wel vaak de oplossingen. En daar kan je jezelf gaan vastrijden. Daardoor kan je gefrustreerd geraken omdat je coachee jouw raad niet opvolgt. Stel, je gaat in een coachinggesprek een aantal oplossingen meegeven en je nodigt jouw coachingklant uit om hiermee aan de slag te gaan. Een aantal weken later ontmoet je elkaar terug en je merkt dat hij er niets mee gedaan heeft.
Ik vind dat ergens logisch. Stel nu zelf: als iemand tegen jou zegt wat jij moet doen… Hoe ga jij dan reageren? Ik ga dan eerlijk gezegd ook in de weerstand. Ik houd er niet van als anderen mij zeggen wat ik moet doen. Dus is het toch perfect normaal dat je coachingklant ook zo reageert.
Het aanreiken van oplossingen of advies is één van de grootste valkuilen van een coach. Je wil immers jouw coachingklant helpen met het vinden van een oplossing. Toch raad ik je aan om dat niet te doen.
Denk eraan dat je jouw eigen oplossingen op het probleem van een ander gaat projecteren. Het zijn oplossingen die voor jou werken maar niet voor jouw coachee.
Twee systemen
En de kans is heel groot dat er twee systemen kunnen ontstaan: je coachee gaat in de weerstand en doet helemaal niets met jouw raad OF hij gaat met de oplossingen aan de slag en de volgende keer als hij een probleem ervaart gaat hij opnieuw advies aan jou vragen. Zo creëer je een heel afhankelijke relatie en ga jij als coach het proces van jouw coachee overnemen.
Coachen gaat over een heel onafhankelijke relatie. Je stelt vragen – Je bepaalt persoonlijke & professionele doelen – je ontdekt de drijfveren van jouw coachee – je ontrafelt de probleemstelling – je nodigt jouw coachee uit bomoplossingen te bedenken en daarmee aan de slag te gaan – je doorbreekt patronen – je stimuleert een andere kijk op de wereld – je loopt mee met jouw coachee als begeleider maar je gaat nooit het proces overnemen.
Never work harder than your client!
Ik zie heel coaches is de valkuil trappen van advies te gaan geven en in plaats van een gids of begeleider te zijn, dat ze mee gaan helpen om de probleem op te lossen. De coach stapt dan letterlijk in het proces van de coachee en gaat het voor hem oplossen. Als coach is het noodzakelijk om uit dat proces te blijven en echt die onafhankelijkheid te bewaken. Mijn favoriete uitspraak is ‘Never work harder then your client’. Blijf er aan denken dat het jouw proces niet is. Jij bent de coach, die vragen stelt, die motiveert en in gesprek gaat. Maar jij lost het probleem niet op!
Het antwoord zit in het probleem
Een andere valkuil is dat je als coach blijft hangen in de probleemstelling. Een coachingklant komt met zijn verhaal en geeft duidelijk mee wat hij niet meer wil. Je bevraagt die situatie om een duidelijk beeld te krijgen van de patronen en dan is het belangrijk om de beweging te maken naar ‘wat wil je dan wel’. Het antwoord zit vaak in het probleem. Dus het is zeker belangrijk om het probleem te bespreken maar het is veel belangrijker om de focus op de oplossingen te leggen om beweging in de situatie te brengen. Dit doe je door eenvoudig weg te vragen naar ‘Wat wil je dan wel’?
Dus kort samengevat:
- Als coach blijf je uit het proces
- Je bent een klankbord door open vragen te stellen en te spiegelen wat jou coachee jou aanreikt
- Je speelt met taal en gaat aan de slag met de woorden van jouw coachingklant
- Je geeft geen advies of oplossingen
- Je motiveert en stimuleert
- Je staat bij het probleem en legt dan de focus op de oplossingen
Ik wil jou dan ook de volgende tips mee geven die je zullen helpen om in jouw rol als coach te blijven:
- Geef van in het begin van het coachingtraject mee dat je als coach heel vragen zal stellen en geen oplossingen zal aanreiken
- Blijf in jouw rol als coach ook al ligt het thema jou nauw aan het hart
- Als je merkt dat je oplossingen wil aanreiken, geef ze dan mee als suggesties maar zeg nooit ‘Doe dat dan…’
- Als je coachee vast blijft zitten, ga op zoek naar alternatieven. Er zijn altijd andere opties om een probleemstelling aan te pakken.
- Onthoud: ‘Never work harder then your client’
- Blijf open vragen stellen: ‘Hoe kan het anders’? Wat wil je niet meer? Wat wil je dan wel?
Veel succes!